السبت , مايو 15 2021
وزير القوى العاملة

عاجل : وزارة القوى العاملة المصرية تحذر العمالة بالسعودية .

أكد وزير القوى العاملة محمد سعفان، عدم وجود “العمل لدي غير الكفيل” والتي يطلق عليها تأشيرات حرة بالمملكة العربية السعودية.
وناشد الوزير، في بيان صحفي، اليوم السبت، العاملين بالمملكة مراعاة ذلك، حيث ظهر حاليًا تأشيرات حرة جاهزة للشراء سواء كانت تأشيرة محاسب أو مهندس أو محاسب عام أو خياطة أو عامل أو عامل زراعي، مؤكدًا أن هذه التأشيرة تعد مخالفة صريحة لنظام العمل والإقامة السعودي.
وأشار سعفان، إلى أن هذه التاشيرات غير متضمنة العمل، في حين تأشيرات العمل الرسمية تتضمن تحديدًا “صاحب العمل” حيث لا يسمح بالعمل لدى غير صاحب العمل.
وتلقت الوزارة كتابا من الخارجية المصرية يؤكد أن هذه التأشيرات والتي اصطلح علي تسميتها تأشيرات حرة، تسبب العديد من المشاكل للعمالة المصرية، والتي تقوم بشراء تلك التأشيرات قبل الحضور إلي المملكة، ثم لدى حضورها يتم الاتفاق بينها وبين صاحب العمل على نسبة حال تمكنهم من العمل لدى أصحاب عمل آخرين.
وأكد الوزير أن ذلك يعد مخالفة صريحة لنظام العمل والإقامة، وفي أغلب الأحيان يقوم صاحب العمل بعد فترة برفع بلاغ هروب عن العامل، الأمر الذي يؤدي حال إلقاء القبض عليه إلى ترحيله ومنعه من دخول المملكة لمدة خمس سنوات.

شاهد أيضاً

كارثة جديدة تضرب الصين

نازك شوقى أعلنت وسائل إعلام صينية عن مصرع 6 أشخاص وإصابة 218 آخرين بجروح جراء …

2 تعليقان

  1. وحضرتك العمل علي الكفاله مفهوش مشاكل دا كله مشاكل ونصب واحتيال فين السفاره المصريه بتسال عن اي مصري بيحصله مشكله مع الكفيل والله مستحيل سفارات اقل الدول في العالم ليها قيمه وبتاخد مواقف مع اي كفيل يعمل مشكله مع العامل بتعهم اما احنا ولا حياه لمن تنادي ….ارحمونا باه من القرارات الزباله بتاعتكم دي دورو ع الجاليات المصريه في الدول العربيه شوفو بيحصلهم اي ..اتعلمو من الفلبين ولا اندونيسيا ولا نيبال حتي ..
    شوفو كدا لو عامل اندونيسي حصلت معاه مشكله والله السفير الاندونيسي بنفسه يحلها ..
    ارحمونا من الكلام التافه ده
    يا سياده البيه الوزير اضبط وضع مكاتب القنصليه بتعتك الاول وخلي ليها قيمه وبعدين تعالي اتكلم..
    بلد البططططططططططططخ

  2. والله مهزلة يعنى انت خايف على شعور ازعاج السعودية فى حين انك أصلا ما تعرفش كيف تدار السفارات المصرية فى كل الدول وسأعطيك مثال سفارة مصر فى ابوظبى تخيلو يا بشر بيعملوا سبوبة على ماكينة طباعة داخل السفارة وعاملين التصوير على هذه الماكينة بالعملة يعنى ماتقدرش تصور اى معاملة الا لما تضع عملة داخلها فى حين ان المفروض رسوم كل المعاملات داخل السفارة شاملة كل شئ لا وايه لو عدت 30 ثانية بعد وضع العملة لازم تضع عملة من جديد عشان تصور من جديد شوفتوا مسخرة فى الدنيا اكتر من كده…مثال تانى عند توثيق اى اوراق يقولك لازم تختمها من الخارجية بتاعة مصر الاول طيب ياحيوانات انا حسافر مصر ازاى والمفروض ان السفارة بتقوم بكل شيء داخل البلد اللى انت مقيم فيها يعنى بالعربى تصرف تذاكر طيران حوالى 2000 درهم عشان تختم ورقة معفنة وترجع للبشوات تانى عشان يختموها شوفتو غباء وتخلف اكتر من كده وخد عندك كمان لو حبيت تقابل السفير اللى هو أصلا موجود عشانك وعشان مشاكلك بتعمل طلب بفلوس تخيلوا ويتعرض عليه الموضوع وان وافق يقابلك كان بها وان ما وافقش على حسب اهمية الموضوع يمكن الاخ مشغول فى شغلانة تانية بعد الظهر على تاكسى ولا حاجة الله يكون فى عونهم مرتبات السفراء ضعيفة برضه وكمان مشغول فى اكل المندى والمظبى ….ربنا ينتقم منكم يا اسفل سفارات العالم ياحوش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *