السبت , أبريل 23 2022
أخبار عاجلة
مصر للطيران

البرلمان المصرى يوافق على زيادة سعر تذكرة سفر الطيران بمبلغ 400 جنية .

وافق مجلس النواب المصري، على قرار الرئيس عبد الفتاح السيسي، بتعديل بعض أحكام القانون رقم 46 لسنة 1978، في شأن تحقيق العدالة الضريبية، وإقرار ضريبة بمبلغ 400 جنيه على تذاكر السفر إلى الخارج، عن الرحلات الجوية التي تبدأ من الأراضي المصرية بالنسبة للدرجتين الأولى ورجال الأعمال، و150 جنيها بالنسبة للدرجة السياحية.
ونص التعديل على أن تسري الضريبة أيضاً على التذاكر المجانية، ويتحمل الضريبة المنتفع بالتذكرة المجانية، على أن يُنشر القانون في الجريدة الرسمية، ويعمل به من اليوم التالي لتاريخ نشره.
واستعرض رئيس لجنة الخطة والموازنة، حسين عيسى، تقرير اللجنة حول التعديل، قائلا إنه يتسق مع توجه القيادة السياسية، والحكومة نحو اتخاذ إجراءات تستهدف زيادة حصيلة الضرائب في ظل الظروف الاقتصادية التي تمر بها البلاد، وتيسير سبل نفاذ المصريين إلى أعمالهم خارج البلاد.
من جهته، أوضح وزير الشؤون القانونية، مجدي العجاتي، أن التعديل التشريعي يستهدف المسافرين بواسطة الطائرات، ولن يتم تطبيق الضريبة على السفر البري أو البحري.

شاهد أيضاً

جثث المعتمرين تملىء طريق الهجرة بالسعودية اليوم

كعادة كل عام يقع حادث ماساوى لمعتمرين داخل الأراضى السعودية ، حبث وقع اليوم حادث …

3 تعليقات

  1. لازم مش الاقتصاد في النازل يرفعو الاقتصاد من بطن مين المسكين الي سايب بلدو وعيالو عشان يجيب ال400 الي همه زودوها ارحمونا احنا هنا مش بنكبش دولارات احنا هنا متهانين وساكتين هتو حقوق الناس الي ماتت واتهانت في دول الخليج ردولنا اعتبارنا الاول قبل ما تمد ايدك في لقمه عيش مسافر عشان اوفرها لاولادي حرام حرام حرامحسبني الله ونعم الوكيل في الي كان السبب حسين الصعيدي من قلب الوجع

    • دا 150 جنيه بس في التزكره السياحيه واكيد انت بتركب تزكره سياحيه ف هو زود 150 جنيه بس فهمت ولو انت بتركب درجه رجال أعمال يبقى تدفع 400 جنيه يعني مش فارقة 400 جنيه علي مبلغ التزكره بتاعت رجال الأعمال أفهم الأول وبعد كدا علق

  2. انتو هترجعونا للعصور الوسطي و عصر الاحتلال لما كانوا بيفرضةا ع الناس ضرايب و اتاوات…ماينفعش الوزراء و الهليبه و ال قاعدين ع الكراسي يفكروا ف حل غير الشحاته…نفسي اعرف هم لازمتهم ايه..توقف الفكر عن الابداع لايجاد حلول…و ابدع في تنفيض جيوب الغلابة … ارحمونا..انتو مش حاسين البلد رايحه علي فين..و لا انتو ..صم بكم عمي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *