الخميس , سبتمبر 23 2021
عيد العمال
عيد العمال

رسالة اسـف وحـزن من عمال مصر .

كتب/صلاح متولى
مش عارف ابدء رسالتي منين ومش عارف اقول.
ايه بس غصب عني هقول رغم عسيان القلم من الكتابه.
عشان خاطري أكتب وقول اللي جويل عشان انا مغلول.
أكتب يا قلم وقول علي الفضائح والاستغلال للعمــــــال.
أكتب وقول قلبي بيتعصر علي الاستعلال اكتب قول حرام حرام اسيتغلال العمال.
لما يجي اليوم ونبقي احنا العمال مرزقه وفضايانا سلعه يتاجر بيها علشان الاموال.
واه والف اه مين اللي بيستغلوا للأسف محدش من العمال هتقول ازاي.
هقول كلهم لا هم عمال ولا هم نقابات دول مجموعه فشله وخرجو من الخدمه.
وان كان فيه منهم حد بيقول نقابات تبق نقابه ورقيه
هتقوله ازاي يعني اقول واحد او 5 ضربوا ورق.
بامضاءت عمال هتقولي ازاي هقولك اسأل الفوضي ايام نضال العمال .
اصل العمال عملوا ثوره وكان هدفها عيش وحريه وعداله اجتماعيه.
بس اااااه والف ااااااااااااااااه سرقوها بردو شويه الحراميه هما هما .
حراميه وممولين واسألوا ال…….. ولا اقولكم يا شوية حرامية المثل بيقول ايه.
هما مثالين الاول بيقول:.
لو كنتم نسيتوا اللي جري هاتو الدفاتر تقرأ.
اي عايز الثاني حاضر:.
بيقولك:.
يا بويا هات لي كاراتيه قالي لما يموت اهل الحته.
عرفت يا عم يا ممول ااااه نسيت اصل التمويل.
خلاص اتقفل نخش علي القضايا العماليه.
ديه المقدمه قدمتها لكم والقصه ولسه للقصة باقي.
للفضائح اللمممولين وال………

شاهد أيضاً

مع أكبر مجمع سجون..مش هتقدر تغمض عينيك

مختار محمود في اليوم التالي لافتتاح أكبر مجمع للسجون، الذي تم الإعلان والترويج له مؤخرًا، …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *