الأربعاء , أبريل 24 2024
أخبار عاجلة

بالفيديو : سيدة مصرية تنقذ شاب سورى أثناء محاولة خطفه .

تداول مستخدمو مواقع التواصل الاجتماعي، الاثنين 23 أكتوبر، مقطعا مصورًا لسيارة بداخلها سيدة تحاول ملاحقة سيارة سائقها ملثم ومن نظرتها الثاقبة رأت بالمقعد الخلفي شابًا مكبل الأيدي، في قلب شارع حسنين هيكل بمدينة نصر، لتبدأ رحلة إنقاذ الشاب.

وقالت السيدة في تعليق على صفحتها بفيسبوك: «عند العطارة الهندية لاحظت عربية سائقها واحد ملثم و حد عمال يرفس في العربية على الكنبة بلمح البصر والدي ابتدا يجري ورا العربية وابتديت أصوت عشان ألفت نظر الناس تساعد إننا نمسك الناس دول شباب ابتدت تجري وراهم وواحد بموتوسيكل حاول يلحقهم بس داسوا عليه الحمد الله ربنا قدرنا إننا نمسك الناس دول ورا السلاب الولد المخطوف كان شاب سوري بس أنا كنت فكره إنه بنت».

وقالت السيدة  : «وبغض النظر عن الإصابات اللي حصلت لي أنا ووالدتي والعربية لأن قعدنا نخبط جامد في العربية فضلنا واقفين لحد ما البوليس جه، وقولنا أقوالنا واطمنا على الولد، وبمساعدة ناس و شباب كتير أوي جريوا ورا الملثمين ومسكوهم واخدوا علقة محترمه».

وأضافت:  «اللي عايزة أقولوا إن اللي بيتخطف مش بس بنات لا ده كمان شباب، خلي بالكم من نفسكم متأمنوش لحد على أد ما في أكيد ناس كتير أوى كويسه مع الأسف اللي مش كويسين كتير برده ربنا يحفظ الجميع».

شاهد أيضاً

بيان من المبادرة المصرية بشأن حرق منازل الأقباط بقرية الفواخر بمحافظ المنيا

فى أول بيان للمبادرة المصرية للحقوق والحريات حول الأحداث الطائفية التى وقعت بقرية الفواخر بمحافظة …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.