الخميس , سبتمبر 13 2018
الرئيسية / منوعات / القواعد العشرون لفهم الكائن الرجل

القواعد العشرون لفهم الكائن الرجل

1- الراجل ما بيتسئلش تحب تاكل إيه .. و بإجماع العلماء الراجل مستعد يحفر نفق في جبل جرانيت باستخدام الشوكة و السكينة .. و لا إنه يتسأل تحب تتغدي ايه بكرة .. الراجل يتحط قدامه الأكل و ياكل في سلام.

2- الرجل بطبعه فاقد الإحساس بالزمن .. و التخطيط الإستراتيجي طويل الأجل بالنسبة له التفكير في الوجبة القادمة .. و ساعات بيكسل يعمل كده كمان.

3- زي ما الست بتبقي “عايزة ورد يا إبراهيم” الراجل بيبقي عايز: ” A little personal space يا زينب”.

4- الشاي بتاع الصحيان من نوم العصرية من مقدسات الرجل .

5- الراجل إللي بياخد باله من تغيير نوع البرفان ده راجل معدل وراثيا مش أصلي .. الراجل الأصلي مش بيشم أصلاً.

6- المثل الإنجليزي بيقول “الرجل الجوعان هو رجل غضبان” .. أدينا حذرنا.

7- الراجل بيحب الأكل أكتر من أي حاجة في الدنيا .. أكتر من الستات و العربيات و الفلوس و المنصب .. المنافس الوحيد للأكل هو النوم.

8- أكاد أجزم إن كل الشرور و الآثام إللي في الدنيا سببها الأصلي راجل إتسأل و هوه لسه صاحي من النوم ح ناكل ايه أو إتطلب منه فلوس.

9- الرجالة و همه في الـ personal space يا زينب بيبقوا طرش .. بالمعني الحرفي للكلمة .. لو عايزة حاجة تروحي بالراحة جدا و تتسللي من ورا العبيد إللي واقفين يهووا بمراوح ريش نعام جنبه .. و تفتحي كانزاية البيبسي المشبرة .. و تصبي بالراحة في كوبايته المفضلة من غير ما تتكلمي .. و تخرفشي بكيس اللب السوبر في نعومة و تفضي نصه في طبق صيني عشان يعمل صوت .. و تجيبي طبق كبير يرمي فيه القشر عشان ما يتعبش و هوه بيتف 😳 .. و بعدين بعدها بساعة تسأليه علي الحاجة إللي إنتي عايزاها هيرد من أول مرة.

10- الستات بتعرف تفوق بنسبة 100% بعد الصحيان بعشر دقايق .. الراجل في جميع مراحل نموه من ساعة ما يصحي من النوم و لحد ما يوصل الحضانة أو المدرسة أو الجامعة أو الشغل .. و لمدة ساعتين تلاتة بيبقي مرشوش عليه بيروسول .. بس بكمية لا تكفي لقتله .. بصوا علي أي راجل ماشي علي رجله أو راكب مواصلات أو سايق عربية الصبح .. ذبابة تتعافي جزئيا من رشة مبيد حشري.

11- دور البرد بيسحب الحياة و الطاقه من الرجالة زي الكريبتونايت بتاع سوبرمان بالظبط.

12- الغالبية العظمي من الرجالة خُرس .. و إللي بيتكلم مش بيتكلم في البيت .. أي محاولة لتغيير مجري الطبيعة حتؤدي إلي كوارث.

13- في أي زمان و مكان و مهما كانت درجة تعقيد المشاكل مفيش حاجة ممكن تمنع الراجل إنه يبتسم قدام طبق بطاطس ملظلظة محمرة في الزيت او طبق فروت سلاد لطيف.

14- الراجل إللي بيسلك بلاعة مسدودة .. أو بيغير لمبة محروقة .. او بيصلح حاجه في البيت .. ده إنسان بكل ما تحمله الكلمة من معني

15- الرجالة ما بتتكلمش بعد الأكل.

16- تغيير مكان المحفظة أو الدبلة أو النضارة أو الساعه أو الموبايل بالنسبة للراجل ده مشروع قومي .. بيتم بالتعاون مع اليونسكو .. فما بالك بتغيير مكان دولاب أو كرسي أو كنبة .. عايزة الراجل يقعد لك في البيت ما تشيليش حاجة من مطرحها و هو موجود.

17- الكوليسترول و الدهون جزء أساسي من مكونات خلايا الراجل .. فبلاش الكلام الجارح بتاع الكرش و الريجيم عشان مش ناقصة سم بدن.

18- عايزة تعرفي الراجل بيحبك قد إيه خليه جاي من بره .. و مش شايف قدامه .. و حطيله الأكل .. و مع أول لقمة في بوقه قولي له عملت إيه في موضوع كذا إللي كلمتك فيه من كام يوم .. لو فضلتي عايشة يبقي بيموت فيكي و ده غالبا إللي بيحصل .. لو لا قدر الله السؤال طلع إنه القشة اللي قصمت ظهر البعير .. يبقي يا ريت الموضوع يقف على الطرد بس .. أو عاهة مستديمة.

19- بالنسبة للراجل المصري فيه فجوة زمنية غير محسوبة من ساعات الخليقة إسمها صباح الجمعة .. إقتراحات الفطار بره و التمشية و الشوبينج و الكلام ده تعمليه مع صاحباتك .. الفترة من ليل الخميس حتي ظهر الجمعة إعتبري الراجل فيها في رحلة روحانية تصوفية لإكتشاف الذات زي الوقوف قدام التلاجة بالظبط.

20- رجالة الجيل ده بالذات مش حيعمروا كتير .. إلحقي أقعدي معاه و كفاية هري و طلبات عشان تطولي عمره الإفتراضي شوية.. هوه أصلا كده كده بره الضمان

منقول من 

_صفحة_رجالى

شاهد أيضاً

وفاة القس جان الصباغ .

خالص العزاء من الإعلامى أسامة عيد إلى الصديق الغالي كمال الصباغ بنيوجيرسي وإلى الأسرة بالاريزونا …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *