الثلاثاء , فبراير 18 2020
الرئيسية / أخر الاخبار / حمو بيكا يتحدى القوانين ، والذوق العام ، و نقابة الموسيقيين : ” مش هبطل غنى ، و انتظروني في مهرجان كورونا “
حمو بيكا و هاني شاكر

حمو بيكا يتحدى القوانين ، والذوق العام ، و نقابة الموسيقيين : ” مش هبطل غنى ، و انتظروني في مهرجان كورونا “

كتبت / أمل فرج

يبدو أن حمو بيكا يميل لأن يفرض على المجتمع ، و على نقابة الموسيقيين ، كلماته التي استاء منها شريحة عريضة ، وهي الشريحة الغالبة والكاسحة في المجتمع من كلمات أغانيه الهابطة ، و المسيئة للذوق العام ، و الاحترام ، والداعية للرذيلة ، و السلوكيات غير المقبولة ، و التي ينساق وراءها المراهقون ، و النفوس المريضة ، و اللاهثة وراء التربح الهابط على حساب كل الأخلاقيات ، و على حساب جيل ، بل أجيال إن استمر الحال على ما هو عليه ، دون تدخل لإنقاذ ما يمكن إنقاذه ، و هكذا هو الحال بكافة مطربي المهرجانات ـ كما يطلق عليهم ، و لكنهم ـ في حقيقة الأمر ـ هم مفسدو المهرجانات ، وكل المجتمعات أينما حلوا ..
حول هذا الشأن أعلن مؤدي المهرجانات حمو بيكا تقديمه مهرجان جديد بعنوان “حرص من فيرس الكورونا”، في تحدي صريح لقرار نقابة الموسيقيين بمنع أغاني المهرجانات.

المهرجان غناء حمو بيكا وميسرة وتوزيع فيجو الدخلاوي وكلمات الشاعر الفاجر ومونتاج حمو الرايق.
وعلق حمو بيكا في فيديو له عبر صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك: “إحنا عملنا مهرجانات كتيرة وفرحنا ناس كتيرة ومزعلناش حد مننا والأمور كانت ماشية عادية خالص ومفيش أي حاجة ومش عارف إيه اللي حصل وإيه الانقلاب اللي حصل والدنيا اتشالت واتحطت على إيه وإحنا عملنا إيه”.

وأضاف: “المهرجانات بتاعتنا بتشتغل في جميع الدول وبتشتغل في الوطن العربي كله والنقابة منعتنا من جميع حفلتنا وشغلنا والناس اللي بتحبنا”.

وتسائل بيكا: “افترضنا أنكم بطلتوا تشغلوا مهرجانات بس انتوا ممنعتوش الملاهي الليلية النايتات والكباريهات وكل حاجة بتدور جوة بس انتوا منعتوا شباب زي الورد بتاكل عيش وتكافح أنها تشتغل وليه ماتخدوناش وتضمونا وتوجهونا وتقولوا الصح والغلط وده يتعمل وده ميتعملش واللي ميسمعش الكلام أوقفوه لكن توفقفونا على طول دا الغلط”.

وتساءل بيكا ـ أيضا ـ عن محتوى يوتيوب وفيس بوك من أغانيهم مطالبا جمهوره بتصوير فيديوهات يطالبوا فيها أغاني المهرجانات بالاستمرار وإلغاء قرار منعها ونشرها عبر مواقع التواصل الاجتماعي أو أرسالها لصفحته وسيقوم بنشرها.

وقال بيكا إن مهنة غناء المهرجانات يعمل فيها عدد كبير من الشباب: “دا أكل عيش 400 ألف نفر بياكلوا عيش من ورا المهرجانات”، مؤكدا أن أغانيه يسمعها الناس في أنحاء كثيرة من العالم: “لما تيجي لي رسالة من الأردن تقولي شعب الأردن كله بيحب حمو بيكا ولما تيجي لي رسالة من السعودية إحنا معاكوا وبنحبكوا دي حاجة بتفرحني ومن باريس رسالة استمر إحنا بنحب مهرجاناتكم وبنحبكم”.

وأعلن حمو بيكا عن حفلته في الولايات المتحدة: “انتظروا أقوى حفلة لبيكا في أمريكا وهنرفع فيها علم مصر بلدنا واحنا عملنا مزيكا مصرية من قلب الشارع المصرية وقدمنا محتوى الناس كلها حبته” مؤكدا أنه لن يعتزل الغناء: “مش هبطل غنا ولو أخر يوم في عمري مش هبطل غنا ودي ورشة مش استديو وإحنا بنغني على مايك ولاب توب وكفاية الإعلام اللي قالب الدنيا على أغنيه”.

كما أعلن بيكا عن طرحه لاستفتاء عن مواقفة الجمهور على قرار نقابة الموسيقيين بإلغاء أغاني المهرجانات.

شاهد أيضاً

التعليم: فصل مدير أي مدرسة يصدر منها أغاني المهرجانات

أمل فرج أكد محمد عطية وكيل أول وزارة التربية والتعليم بالقاهرة، أن هناك تعليمات شديدة …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *