الأحد , يناير 10 2021
الإعلامي أحمد رجب و رانيا يوسف

فيديو ـ الإعلامي المصري “أحمد رجب” يقصف جبهة “رانيا يوسف” بعد حلقة مؤخرتها التي أثارت الرأي العام ويطالب الأزهر بالتدخل


أمل فرج

شن الإعلامي المصري أحمد رجب هجوما على مايقدمه الإعلام والصحافة اليوم، وخص أربعة موضوعات متصدرين التريند بالأسبوع الماضي. حيث عاب الإعلامي الجريء الذي لا يخشى غير الله في عمله قائلاّ:

أنتم فاضيين للدرجادى مبقاش في حاجة نتكلم عنها غير إيناس الدغيدي خفت لا دخلت العناية لا تعبانه ولا انهيار يسرا اللى بقى تريند بسبب وفاة وحيد حامد رحمه الله وغفر له وقال انه يعتبر.ركيزة من ركائز الفن، وقدم خالص العزاء لأهله طبعا وللجميع لكن مش كده ياجماعة.

وانتقل رجب لـ التريند الثالث وهو فيفي عبده ماتت إكلينيكيا لا عايشة لا قالت لا عادت لا بنتها الدكتور قالها ادعولها. الله يشفيها ويشفى كل مريض يارب،بس ياجماعة عيب لم دي تكون اخبار مصر خلاص يا جماعة مصر مفيهاش اخبار علشان المواضيع دى تتصدر الترند، وقال ايضاً مش معنى كده أنا مع اللى بيهاجم لا طبعا مش هتحاسب حد على تاريخه وهو بين ايدين ربنا حاسبه وهو فارس وقادر يقف على رجليه، وهو واقف قدامك  مش وهو مريض وفي الحالة دى.

وتطرق أحمد رجب لمربط الفرس، قائلاً:  نيجي بقى للموضوع اللى يستحق الكلام عليه لأن ده بجد الموضوع الذي يستحق لانه كارثة بكل المقاييس، المفروض هي لو في لوكيشن تصوير قاعدة مع صحابها في بيتها تقول اللي هي عايزاه مش رايحة تمثل الفنانين المصرين في فضائية عراقية، وتقول كلام زى اللى قالته. وأضاف رجب انا مبتفرجش عليها وعارف انها مش فارقة معاها زى ما قالت اتفرجوا متفرجش، وده يعتبر تقليل من شأن الناس لكن انا بحثت عنك وللاسف فجاة أنك خريجة كلية الآداب جامعة القاهرة. وقال غاضبا انتى ايه متعلمتش من كليتك حاجة خالص متعلمتش في أربع سنين اي حاجة انتي واحدة مش فاهمة حاجة فاضية والمذيعة جابك سكة بلغة الإعلام للأسف، ومعذرة لمقدم البرنامج وانا اول مرة اتفرج عليه انا بعتبر اللقاء كان جنسي بحت، و انفعل الإعلامي بشدة قائلاً: مؤخرة ايه واما بنعمة ربك في حدث ايه اللى بتقوليه ده هو اى هبل و عبط وخلاص، وسأل انتى عندك علم عندك ثقافة عندك دراية، فاضية والله العظيم انتي فاضية. 

واستكمل صقر الإعلام قائلاً حتى عندما سالت عن العراق تهربت وقالت انها معندهاش وقت تعرف ولم تذكر انها تعرف عن العراق غير كاظم الساهر، ووجه لها حديثه انتى بتقولى كنتى بتقري تاريخ بامارة ايه وانتى معرفتيش تردى ولا شرفتى بلد،  وقال لها ده حتى هند رستم التى أطلقوا عليها ملكة الإغراء كانت هانم ومثقفة وعلامة من علامات السينما المصرية، وقال ثم تطرق حديثك عن القبلات والزواج العرفي  ، وغادة عبد الرازق وغيره وكلام كله لا يثمن ولا يغني من جوع.

 لكن المهم والل يطالع اتكلم عنه عندما سألت في سكة الحجاب،قال صقر الإعلام للفنانة اتفضحتي يا رانيا يوسف عندما قلتى متفق عليه طيب متفق عليه ازاى؟؟ واللي زاد البلة طين تسريب مكالمة ما بعد اللقاء والفنانة تقول طز في اي حد مش عاجبه الكلام انت بتخاف على ايه المذيع العراقي.. والادهى والامر حقا عندما قالت للمذيع ان الحجاب لم يظهر إلا في الثمانينات وان حفلات أم كلثوم كان لا يوجد بها حجاب  .. توقف أحمد رجب هنا وتسأل الفنانة  .. ايه ده ايه اللي انتي بتقوليه ده وتطرق لقولها ان زوجات شيوخ الأزهر غير محجبات وقال رجب غاضبا قسماً بالله انتى يترفع عليكي قضية بكرة الصبح، وقال لها الأزهر الشريف منارة العلم والعالم العربي  .. وخاطب من مكانه شيخ الأزهر الامام الاكبر أحمد الطيب برفع دعوى قضائية عليه.

وقد وجه الإعلامي أحمد رجب كلاما لاذعا  لـ رانيا يوسف  .. قائلاً إنتى فنانة مغمورة  .. مغمورة بثقافتك وبأسلوبك بإهانتك للمصريين،مغمورة بكلامك السطحي، بطريقتك وتواجدك في لقاء إعلامي المفروض تكونى بتعرفى عن طريقه نجوم الفن المصري. وغلطك في السوشيال ميديا التي تمثل معظم القاعدة الجماهيرية والتى تعد وسيلة التواصل الأكثر تداولا من الإعلام والصحف، وقال لها ارجعي لنجوم الفن القديممثال عبد الحليم أو أحمد زكي او ام كلثوم وحتى عمرو ديا كانوا أذكياء في تعاملهم مع الصحافة والإعلام  ، لكن انتى بتدينى الأكل ومش بيهمه حد.

وتطرق سؤال المذيع له عن عدد الرجال في حياتها. وردت قائلة رجال لا ذكور اه، قال رجب طبعا هو لو كان في راجل في حياتك بجد كنتي بقيتي كده كنت طلعتى قولتى كده. الكلام اللى أسرتي به لينا كلنا.قالولها احنا مش ناقصينك ازاى تطلعى تمام الكاميرات تقولى كده. قولى مع نفسك في أي حتة. بجد مش ناقصينك عيب احترمي وطنيتك وانتمائك لمصر. لان. لو معروفة عند مليون او اثنين، يجب أن تحترمهم. ايه الكلام ده انا حرة في لو مع نفسك مش على الملأ على مرئ ومسمع الجميع. 

وقال صقر الإعلامي اخت رانيا الحجاب من 1400 سنة، وذكره الله سبحانه وتعالى في كتابه العزيز في سورة الأحزاب، في قوله تعالى.. بسم آلَلَهّ الرحمن الرحيم  

“يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا”(59)

وقال لها حطى تحت نساء المؤمنين مليون خط أحمر، وقال انا بقولها تانى انا مش شيخ ولا رجل دين انا كنت ضابط ودلوقتى إعلامي، وقال لها بالطبع مش هتقتنع انا فهمت شخصيتك، لكن مايصحشاياً كان الكلام اللى قولتيه على قناة عراقية عربية أمام الجميع،وقال لها والله انتى صعبانه عليه. وقال لها ارجعي لسورة الاخزاب ايضا في قوله تعالى”يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا (32) الوقار في القاعدة في البيت في مملكة الست هو ده الوقار، دي الشياكة والكلاسيكية.دى الهانم  .. وقال مع الاحترام لكل النساء العاملات الله أعلم بظروف الناس بس أنا بكلمك في الأساس، وقال غاضبا مش شيخ انا بس عندى شوية ثقافة دينية وده المفروض اى اعلامى او فنان  أن يكون على دراية

شاهد أيضاً

رحاب الجمل للممثل السكران : ” أنا هاربيك”

أمل فرج دخل نقيب المهن التمثيلية الدكتور أشرف زكي على خط الأزمة بين الفنانة  رحاب الجمل و” …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *