الثلاثاء , أبريل 16 2024
Amr Adeeb
عمرو أديب

عمرو أديب بتأثر شديد: أنا مرعوب مما يخططون له

حذر الإعلامي عمرو أديب – مقدم برنامج “كل يوم” – من استخدام أي طرف للقوة في مصر باستثناء الجيش والشرطة .

وقال “أديب” في برنامجه المذاع على قناة “ON E T” : “رعبي وخوفي للدولة إن تعريف الدولة هو أنها الوحيدة التي لها حق استخدام القوة .. استخدام القوة يحدث فقط من قبل الجيش والشرطة .. يوم ما حد يضرب الكلام دة هتجد مفيش دولة لأن هيبقي فيه أكتر من جهة لها الحق في استخدام القوة زي ليبيا وسوريا والعراق واليمن “.

وأضاف: “احنا شوفنا الكارثة دي على خفيف .. أيام بيحة وميحا لما كانوا مسيطرين على شوارع مصر .. اعملوا أي حاجة في أي حد .. هاتوا الحُكم اللي يريحكم بس ابعد عن الجيش لأن دة جيش مصر .. الجيش اللي الولاد هما اللي بانيينه ولما تبص للموازنة بتاعتنا وتبص للمصاريف والبلد وتبص الجيش دة بيعمل ايه .. هتفهم إن هما شايفين الضرب فيه حلال .. وهما تعدوا فكرة إنهم يموتوا 10 ظباط أو 20 ظابط أو 30 أو 50 أو 100 .. هو دلوقت عايز يعمل هزة ثقة داخل الجيش وخارج الجيش .. هو فهم إن فيه أبطال وشهداء وناس .. ومحدش جه قال دي حرب مش عادلة وأنا مش شغالها زي ما حصل في فيتنام مثلا .. دة الولد بيموت أبوه بيروح مكانه .. الأب بيموت ابنه بيروح مكانه .. الأخ بيموت أخوه بيروح مكانه .. ناس من نور وصلب ونار .. فهو لقى إن فيه طابور من الشهداء مستمر ومش هيقف يعني .. فهو قالك الموضوع دة حطه على جنب .. هنقعد نمزمز كدة ونقتل شوية ناس ويستشهد منهم ناس .. لكن جوة المؤسسة بقى هاتلي المؤسسة “.

وأضاف: “زي كدة ما تستهدف مؤسسة القضاء .. تستهدف مؤسسة الشرطة .. تستهدف مؤسسة التعليم .. تستهدف حتت مفصلية في البلد وتبوظها “.

 

شاهد أيضاً

الكنيسة القبطية

نيافة الأنبا بيزيل أسقف عام إيبارشية جنوب أمريكا يلتقي شباب مدينة سيدني في ختام زيارته لأستراليا

أشرف حلمي التقى نيافة الحبر الجليل الأنبا بيزل أسقف عام إيبارشية جنوبي الولايات المتحدة الأمريكية …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.