الجمعة , مارس 29 2024

ميخائيل عبيد علامة من علامات التمثيل في نزلة عبيد

كتب : ابرام كمال

من هو ميخائيل عبيد ؟

ولد في قرية نزلة التابعة لمحافظة المنيا سني 44 سنه متزوج ولديه ابنان وهم فادي وليزا و عاشقا جدا لحياة التمثيل .

متي تم اكتشاف موهبتك واول شخصية صاحبة فضل علي ذلك ؟

منذ أن كنت وانا في الفصل الثالث ابتدائي و تم اكتشافي عن طريق اناس صاحبة الفضل عليا مثل الاستاذ وجيه توفيق والاستاذ رأفت شكري والاستاذ عادل الخطيب . الاستاذ ميخائيل

سبق لك الاشتراك في عمل درامي مع الفنانين من قبل ام لا ؟

نعم اشتركت في كذا مسلسل في رمصان في ادوار صامته و صغيره مثل الاب الروحي مع محمود حميده والزيبق مع الراحل طلعت زكريا ومسلسل مع صلاح عبد الله وطارق لطفي.

بماذا يمثل الفن في حياة ميخائيل عبيد ؟

الفن هو العشق الفن حياه بالنسبه لي مهما كبرت و لكن يبقي الفن هو عشقه الاول والاخير علشان كده من ساعه موضوع ” كورونا ” وانا قمت بعمل قناه علي اليوتيوب بإسم ” فادي ميخائيل ” و اقوم بنشر بعض الاعمال صغيره وهي من تأليفي وتمثيلي اتمني الجميع يشاهدها لا استطيع بتبين الاستغناء عن الفن نهائي اطلاقاً .

ميخائيل عبيد من هي اكبر انطلاقه لى علي الساحة الدراميه و الكوميديا ؟

كان عرضاً قومنا بعمله عن الفتنه التى كانت تحدث بين المسيحيين و المسلمين وتم عرضه أمام محافظ المنيا والعرض نال إعجاب الكل وبعد ذلك طلب منا فى أكتر وهذه هى البدأية .

ميخائيل عبيد يميل للاعمال الدراميه اكثر من الكوميديه ؟

بالعكس الكوميدي اكتر من الدراما لاني عارف الناس بتبقي حابه الكوميديه اكتر .

و ماذا عن الدراما في حياة ميخائيل عبيد ؟

الدراما جزء من حياتي لان حياه اي انسان بتبقي مليانه دراما وانا مريت في حياتي بأحداث دراميه كتيره علشان كده لو مثلت اي حاجه دراميه بيبقي تأثري اكبر فيها واوقات ببكي حقيقي وبشده اثناء تمثيبها ” .

هل تم نقدك في عمل درامي صغير او كبير ؟ وما هو رد فعلك ؟

كثيرا تم نقدي وانا مبزعلش من النقد بس فيه فرق بين نقد بناء ونقد هدام واحنا كلنا بنتعلم من بعض ممكن يكون اللي بينقد شايف حاجه احنا مش شايفينها بيفيدنا في نقده ولو فيه حاجه مش واضحاله او فاهمها غلط احنا بنوضحها ليه علشان كده مابنزعلش من النقد أبدآ.

ميخائيل عبيد يتكلم في حواره معانا بصفة الجماعة لماذا ؟

لأنني لم اكن بمفردي ولكننا مجموعة عمل واحد و رورح واحدة نعمل بقلب واحد و لا ارضي أن أنكر فضلهم عليا لانهم السبب الاول في ذلك البناء.

من هم كادر العامل معك في مجال التمثيل ؟

هما أشخاص أصحاب فضل عليا و هما مشير منير & مرقص عطيطي & مجدي ثابت & كيرلس مجدي & مكاريوس ابراهيم & مينا سلامه بسخرون جمال & جرجس اديب & ابو فانا كيرلس & ماجد عايد & ميخائيل نمر & بطرس تقي & بولس تقي & عماد ملاك & مريم ابراهيم &بسنت هاني & عايده ملاك & رضا منير

هل يوجد في قرية نزلة عبيد التابعة لمحافظة المنيا اشخاص قادره مثلك علي الوقف امام شاشة التلفزيون في يوم من الايام ؟ و ماذا عن نصيحتك لهم ؟

فيه كتير واحسن مني كمان بس يحاولوا لان المشوار طويل ومحتاج صبر مدام عندك الموهبه بالصبر والاجتهاد هاتوصل.

ماهي مكانة نزلة عبيد في قلب الفنان ميخائيل عبيد ؟

بلدي اللي بفتخر اني اتولدت واتربيت فيها واتعلمت من اهلها نزله عبيد الطيبين حاجات كثيره و ليها مكانه كبيره في داخل قلبي.

هل وقف النشاط الكنسي له تأثير علي ميخائيل عبيد فنياً ؟

بطبع نعم ليه تأثير كبير وانا عن نفسي تأثرت كثيرآ علشان كده عملت قناه علي اليوتيوب وابتديت انزل عليها فيديوهات علشان محسش بالفراغ اللي انا حاسه من وقف النشاط الكنسي وهل يوجد فرق تمثيل اخر غير فريقك انت و من هو احق ان يتشبه بك فنياً ؟

يعني من شايفه ميخائيل عبيد الثاني .. فيه كذا فريق شغال وكلهم من اولادي اللي اتعلموا التمثيل علي ايدي وانا بفتخر بيهم وفيهم كتير بدون تحديد اسماء هايكونوا احسن من ميخائيل عبيد ما هو حلم ميخائيل عبيد الان في مجال التمثيل ؟

انا ليا احلام كتيره في التمثيل حلمي اني اوصل وابقي نجم مشهور في التمثيل وانا بسعي ومش هايأس وهاعافر وهاجتهد وفي الاول والاخر زي ما ربنا يرتب

في نهاية حوارنا معك ماذا تقول لجميع مواهب في نزلة عبيد ؟

عندنا مواهب كتيره في البلد بقولهم اسعي وراء موهبتك ماتيأس اجتهد وعافر ماتهملش موهبتك وطول ما إنت بتجتهد اكير ربنا هايكافئك ويديك علي قد تعبك

وفي نهاية حوارنا مع الاستاذ ميخائيل ممثل نزلة عبيد نشكرك شكرا جزيلا

شاهد أيضاً

ليلة أخرى مع الضفادع

في ضوء احداث فيلم الوصايا العشر بشأن خروج بني اسرائيل من مصر التى تتعلق بالضربات …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.