الإثنين , مايو 17 2021
ريهام ثروت

مبقناش نعرف الراعى أو المطران إلا من الفيسبوك “افتحوا قلوبكم كفاية”

ريهام ثروت

من الحاجات المهمة التى ساعدتنى فى النجاح فى عملى أني كنت بسمع لأي معلومة تاتى فى الماركت مهما كانت تافهة ومهما كان مين اللي أطقلها بسمعها واقوم بتحليلها واشتغل عليها الأنصات مهم جدا لنجاح اي شخص في مهام وظيفته ، خصوصا رجال الدين

فلو سمحتوا افتحوا أبوابكم وقلوبكم واسمعوا للصرخات المكبوته مين اللي فهمكم إن الله هيسألكم عن علاقاتكم بالمحافظ والأمن؟ مين اللي فهمكم إن الله هيسألكم عن المباني التى أنجزتموها ؟ مين اللي فهمكم إن الكبرياء والديكتاتورية هي اللي بتفرض سيطرتكم علي أبناء الرعيه ؟ مين اللي فهمكم إن انجازاتكم هي شوية صور وأخبار على الفيسبوك؟

احنا كشعب لم نعد نعرف الراعي أو المطران إلا من خلال ما يكتبه عن نفسه في الفيسبوك

لو سمحتوا أفتحوا أبواب الكنائس وأبواب المطرانيات لكل الشعب

افتحوا قلوبكم …انصتوا …لان فعلا الشعب يتالم

شاهد أيضاً

عهد تحافظ على عهد الاستنارة!

السيدة عهد زوجة سلطان عُمان هيثم بن طارق تجلس شامخة ومبتسمة ولا تُخفي وجهها ولا …

تعليق واحد

  1. واحد من الناس

    ابنتى العزيزه ما أسهل الجلوس أمام الكمبيوتر وتوجيه الانتقادات ..هناك حكمه تقول : اللى على البحر عوام يعنى يقدر ينقذ أى سفينه من الغرق بشرط أن يكون جالس على البحر تحت الشمسيه ويشرب الشاى وليس فى السفينه التى تكاد أن تغرق . يا ابنتى العزيزه من قال لكى أنهم لا يفهمون ما تقولينه ؟ ومن قال لكى أنهم لا يعرفون ما تقولينه ؟ ابنتى العزيزه ما أصعب عمل الكاهن والأسق وخاصة فى مصر ..هو لايقدر أن يمشى فى الشارع لأنه يتعرض للاهانات من أى أقل سفيه ..هو يعانى مشاكل مئات ان لم يكن ألاف الأسر ..من لديه أربع أفراد فى عائلته يئن من الشكوى فمبا بالك بمن يعول أو على الأقل مفروض أن يعول الاف الأفراد أو حتى مئات ؟ هو يعانى من مشاكل ماديه فى الكنيسه ومن مشاكل بين الأسر ومن مشاكل بيته ربما ..ومن مشاكل مع الأمن الخ الخ ..اهد\أى قليلا يا ابنتى ولا تندفعى اندفاع الشباب . على فكره أنا لا تربطنى أى علاقه بأى كاهن على وجه الأرض ..هذا شرف لا أدعيه ولا أقدر عليه .. لكن ربما عندى خبرة السنين .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *