الجمعة , مارس 29 2024
محمود الجماس الصحفى بجريدة الفجر

تفاصيل مقتل “محمود الجماس” الصحفي بجريدة الخبر على يد عمه بسبب الميراث

أمل فرج

أصابت واقعة قتل الصحفي محمود الجماس بجريدة الفجر صدمة كبيرة، من رواد السوشال ميديا، والذين طالبوا بإعدام عمه؛ حيث ذكر أصدقاؤه بأن عمه قام بقتله من أجل أن يستولى على ورثه.

ونشر كريم شعبان صديق المجني عليه منشورًا عبر “فيسبوك” وقال:” من فترة دخل علينا شاب جميل اسمه محمود الجماس فى موقع جريدة الفجر، كان جاي يشتغل فى قسم الحوادث، كان فى منتهى الأدب والخلق والتواضع”.

وأضاف: ” كان عنده حلم بيسعى ليه، كل اللي يشوفه يشوف الحلم فى عينه، وكنا دايما بنحب نهزر ونضحك معاه.. انهارده بس للأسف مات محمود، مات عشان عنده عم جشع كان عايز ياخد ورث أبوه”.

وأضاف والد محمود “كان حاسس بإن أخوه مش هيسيب ابنه فى حاله وهيكون سبب فى موته لأنه الابن الوحيد وهو عايز ياخد ورثه لأولاده، وقاله بالنص: “مش هفرحك بابنك” وفعلا ده حصل.

واختتم: محمود نزل يساعد والده فى الأرض “اللي عم محمود عايز ياخدها بعد ما دخلت كردون مباني“، لقى عمه وأولاده منتظرينه، ومسكوه لغاية ما ضربوه وجاله نزيف داخلى ودخل الرعاية المركزة، والنهارده محمود مات.

وقالت شقيقة المجني عليه “فيروز”: محمود كان يستعد لشراء شقة بالقاهرة ووالده، أراد بيع قيراط أرض لمساعدته لكن عمه رفض كما رفض شراء القيراط وقام هو ونجله بالتعدى عليه بشومة أسفرت عن نزيف داخلي دخل على إثره في غيبوبة لمدة شهر ونصف.

شاهد أيضاً

الكنيسة القبطية

نياحة القمص ويصا باقى كاهن كنيسة الشهيد العظيم مارجرجس والقديس العظيم الأنبا إبرام زاوية الناعورة – المنوفية

يطلب رهبان دير القديس العظيم الأنبا باخوميوس( الشايب ) بالأقصر نيافة الحبر الجليل الأنبا إقلاديوس …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.