الجمعة , مارس 29 2024
Naguib Sawiris
نجيب ساويرس

نجيب ساويروس: مصر رايحة فى داهية والاحتياطى خلص .

قال رجل الأعمال، نجيب ساويرس، إن الثورة موجودة في داخل كل مصري، محذرًا من «كتم الحريات» ووقف مسار الديمقراطية في البلاد، داعيًا في الوقت ذاته إلى وقف المظاهرات والإضرابات 4 سنوات.
وأضاف، في لقائه على إحدى القنوات الفضائية: «الثورة جوة كل واحد لو جه ديكتاتور تاني وأفسد تاني ولو كتم حرياتنا تاني ولم حاشية فاسدة حواليه الناس هتنزل تاني، إن مكناش نلحق البلد ونقضي على الققر والظلم ونؤسس لدولة القانون واحترام الدستور يبقى خلاص انتهينا».
وتابع: «خلصنا الاحتياطي بتعنا البلد في حالة اقتصادية صعبة جدا الدعم مش عارفين ندفعه وعيشين على معونات إخواننا في الخليج، والسياحة توقفت.. لابد من تأجيل الاختلافات 3 أربع سنين معندناش رفاهية وجود معارضة شرسة ومظاهرات وتخريب لأن الناس جابت آخرها».
وقال إنه لابد من دعم الاقتصاد وتوفير الأمن ودعم مسار الديمقراطية : «إذا لعبت في الديمقراطية وأمل الناس فيها أنت كدة بتلعب في الجزء اللي قامت عشانه ثورة 25 يناير».
وأشار إلى أن الدولة تنتج نهج التعذيب والقمع وهذا سيؤدي إلى مزيد من الفوضى !!
وقال إن الديمقراطية «مش هيا اللي عملت الإرهاب، ما ينفعش ناس لما يحصل تفجيرات تمشي بنغمة مش عاوزين حرية وديمقراطية، الديمقراطية مش هيا اللى عملت الإرهاب، تكميم الأفواه بيضم الوطنيين لهذا المعسكر العشوائي الفوضوي».

شاهد أيضاً

الكنيسة القبطية

نياحة القمص ويصا باقى كاهن كنيسة الشهيد العظيم مارجرجس والقديس العظيم الأنبا إبرام زاوية الناعورة – المنوفية

يطلب رهبان دير القديس العظيم الأنبا باخوميوس( الشايب ) بالأقصر نيافة الحبر الجليل الأنبا إقلاديوس …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.