الثلاثاء , مايو 18 2021

رسميا وزيرة الهجرة تعلن التفاصيل الكاملة للشهادة الدولارية للمصريين بالخارج .

أعلنت نبيلة مكرم، وزيرة الهجرة وشؤون المصريين بالخارج ، ولبنى هلال، النائب الثاني لمحافظ البنك المركزي المصري ، الاثنين، بمقر الهيئة العامة للاستعلامات ، طرح شهادة «بلادي» الدولارية للمصريين العاملين بالخارج بعائد سنوي يصل إلى ٥.٥٪، ولمدة تتراوح بين سنة و3 و5 سنوات.

ويصدر الشهادة الدولارية كل من بنوك «الأهلي المصري، ومصر، والقاهرة»، ويضمن البنك المركزي تحويل عوائد الشهادات وقيمتها الاستردادية إلى الخارج بدون حد أقصى.

وتراعى الشهادة رغبات واحتياجات العملاء، وهي شهادة اسمية تصدر للأشخاص المصريين الطبيعيين المقيمين بالخارج، سواء بأسمائهم أو لأبنائهم القصر، ولمدة سنة أو ٣ أو ٥ سنوات، بسعر فائدة مميز بفئة ١٠٠ دولار ومضاعفاتها، وبدون حد أقصى وبأسعار عائد ثابت طوال أجل الشهادة، ويبلغ ٣.٥٪سنويا للشهادة مدة سنة واحدة، و٤.٥٪ للشهادة مدة ٣ سنوات، و٥.٥٪ للشهادة مدة ٥سنوات.

ويحاسب العائد اعتبارا من يوم العمل التالي ليوم الشراء، ويصرف العائد بالدولار كل ٦ أشهر، وتسترد الشهادة بعد انتهاء مدتها بكامل قيمتها، وبذات عملة الإصدار، ويمكنا استرداد الشهادة الصادرة لمدة ٣ سنوات بعد مرور الـ6 أشهر الأولى.

شاهد أيضاً

فرنسا تفاجئ السودان بهذا القرار

أمل فرج قررت فرنسا اليوم ، إلغاء ديون السودان البالغة 5 مليارات دولار. وقال الرئيس الفرنسي …

13 تعليق

  1. اجعلوعها حسب الشريعة ونحن معكم

  2. لماذا لا تفعلوا تامين للمغتربين فقط تريدون من المغترب وليس له شيئ بالبلد متل مابتاخدوا تصريح العمل اعملوا له تامين حاولوا تهتموا بالمغتربين لتفيدوهم مرة لازم تخططوا للتامين على المغتربين والا تتركوا كلمة مغترب من السنتكم شاركوهم كما تريدوا ان يشاركوكم

  3. موضوع جيد وسيغني مصر من الاقتراض
    المهم لابد من توفر منافذ الشراء في بلدان العالم حيث تواجد المصريين وتيسر طريقة الشراء بكل التسهيلات لهم لضخ اكبر كميه من المال

  4. د. أشرف عبدالوهاب أبوفراج

    بجد لن تنجح هذه الشهادات لأنه فيه عدم ثقة في أي إجراء جديد من الحكومة وبدون مزايدة على حب المصريين في الغربة لبلدهم المعاناه التي يعيشها ؤلاء المصريون لا تقدر بثمن ويتم رفض أدنى قدر من المطالب والحقوق المشروعة لهم بجد لن تجد الوزيرة أي صدى لما تقوم به إلا إذا عملت على بناء الثقة والاحترام مع المصريين في الغربة. لو نجحت الوزيرة في ذلك تكون قد حققت شبه معجزة لأن ذلك يتطلب مراجعة كافة الإجراءات على كافاة قطاعات ومؤسسات الدولة بداية من الحصول على التأشيرة حتى طريقة معيشة المصريين في غربتهم ……..

  5. الحمد لله أنا ضميري مرتاح أني عملت كل اللي ربنا قدرني عليه لخدمة بلدي وحبي “مصر”
    خدمت في الجيش وده حق البلد وافديها بروحي لو طلبوا مني ارجع الجيش تاني….. وبدات رحلة الغربة من سن ٢٢ سنه يعني بقالي ٢٨ سنة متغرب … اعتقد انا استحق أكون وزير الهجرة او نقيب المصريين بالخارج ….. صح؟
    كنت سفير لبلدي في كل بلد سافرت لها والحمد لله وصلت لمنصب مرموق ومرتاح ماديا ومستقر عائليا……. أنال احترام كل إنسان وكل جنسية اتعامل معها.
    لكن اول حاجه اتحسر عليها هي مصر للطيران….! بوابة مصر للسياحة
    وبعدين صدمة طابور الجوازات بعد رحلة سفر وتعب …. تقف ساعة علشان تختم الجواز وتخلص تلاقي طابور تاني علشان الأمن يتأكد ان جوازك مختوم من ضابط الجوازات….!
    توصل المطار لازم تجري علشان تلحق ترولي تشيل عليه الشنط….!
    مافيش غير طيارة واحدة اللي نزلت والنشط توصل بعد ساعتين….!
    وبعدين طابور الجمارك والأسئلة المعتادة “جاي من منين” و “بقالك قد آيه مسافر” وحسب مزاج مسئول الجمارك … يبعتك للتفتيش او يقول لك مع السلامة…!
    تطلع تلاقي خمسين واحد يقولك تاكسي تاكسي ….!! بيدخلوا المطار ازاي ؟؟؟
    الموضوع هنا…… الفراعنة بنوا الاهرامات من القاعدة وبعدين كملوا للاخر علشان يطّلع هرم ثابت ٧٠٠٠ سنه
    دلوقت عايزين يبنوا البلد بالمقلوب هاتوا الفلوس الاول وبعدين نشوف ها نعمل آيه وتروح فين…!
    طول عمري احول فلوسي علي مصر ….. وماليش اي حقوق في بلدي…. لا معاش ولا تأمين صحي ولا تموين…. طيب لما اتقاعد أعيش ازاي ومنين؟
    عايزين العملة الصعبة من المغترب…! مقابل آيه؟
    5.5% عائد سنوي بعد خمس سنين….!
    يعني لو 100,000 دولار تعمل 27,500 دولار بعد خمس سنين ….! طيب أنا آيه الي يجبرني علي كده؟؟؟ هو إنتي سألتي الأزهر الشريف ان ده حلال واللا حرام؟؟؟؟ بس علشان نتأكد ان فلوسنا الحلال ماتكونش السبب إننا نصبح مرابين وندخل النار بسببك …. اوعي تكوني نسيتي تساليهم …! أزعل منك اوي والله.
    اذا لو عندي 100 عصفور بايدي واستني 27 عصفور علي الشجرة بعد خمس سنين….!
    ده كلام عصافيري خالص وما ينفعش … صح؟
    حسبة بسيطة ومثال مع أني مش مقاول عقارات وما اعرفش عنه حاجه ….. لو انا وعشرة اصحاب كل واحدشارك ب 100,000 دولار واشترينا ارض وبنينا عمارة وبعتها بعد سنة….. ها نكسب 30% تقريبا يعني 30 الف دولار في سنة والعصافير في أيدي مش علي الشجرة ….!
    فكري شوية يا سيادة وزيرة الهجرة…..
    عندي سؤال بسيط لسيادتك… هو إنتي هاجرتي قبل كده؟ اتغربتي؟ ممكن نشوف السيرة الذاتية لسيادتك ؟ نعرف بس حجم المعاناة اللي شوفتيها في الغربة علشان تستحقي المنصب الضخم ده؟؟؟ نقيب العمال كان عامل… نقيب الموسيقين اصله فنان… نقيب المحامين محامي….. طبيعي وزيرة مش نقيبة تكوني اتغربتي وهاجرتي وعانيتي وعلشان كده بقيتي وزيرة الهجرة لأنك مننا وعلينا برضه..!
    أطلبي مقترحات المصريين في الخارج وادرسيهم مع نفسك زي زمان مع كوباية شاي تقيلة بعد صلاة الفجر…. خدي منهم خمس مقترحات تعتقدي انهم ها يفيدي البلد والمغتربين….. وبعدين قابلي اصحاب المقترحات تناقشيهم وتفهم وجهة نظرهم وبعدين قدميهم للحكومة وصممي علي قراراتك لو حتي تقابلي الرئيس للدعم…… نشوف خطوة واحدة لمصلحة المغتربين …. والله وانا علي يقين ان كل واحد فينا ها يحول كل مليم معاه للبلد بمعني لاهله وناسه …. علشان ما تفتكرش انه تبرع
    وها تدخل عملات صعبه مش دولار بس….!
    واوعي تنسي موضوع حقي سيارة بدون جمارك ولا ضرائب لان هو ده حجر الأساس وقاعدة الهرم لو عايزة تبني هرم نجاحك وتكسبي ثقة المغتربين والمصريين في الخارج….. احنا مش اقل من اخواننا السودانيين والتوانسة اللي من حقهم سيارة بدون جمارك او ضرائب…. وإلا ايه رأيك؟ احنا اقل منهم في نظرك؟
    ربنا يعينك ويوفقك لخدمة أخواتك المصريين بالخارج وتكوني أشهر وزيرة وتدخلي التاريخ بانجازاتك. اتمني تكون المصريين بالخارج مش مصالح واهداف شخصية…. واللا ☝️…. خلص الكلام

    • الله عليك جبت من الاخر يسلم فمك

    • ينصر دينك استاذ سعيد مرزوق كلامك صح 100% اتمنى يوص لهم كلامك الجميل دا ويعالجو المشاكل دى

    • كلام جميل بس بالنسبة لموضوع السيارة عشم ابليس فى الجنة على حد علمى الموضوع دة تم طرحة عدة مرات سابقا بس رجال الاعمال المحتكرين لسوق السيارات فى مصر موفقوش علية لدرجة انهم هددو بتصفية اعمالهم فى مصر وياخدو فلوسهم ويسافرو وطبعا المسئولين ارتعشو وقاللهم احنا اسفين مش هنفتح الموضوع دة تانى فممكن فيدوب تلحق تجيب عجلة 26 قبل الموضوع ميتعرف

  6. لم تبني الدوله جدار الثقه بينها وبين الشعب فلو رأي الشعب خطوه واحده لبناء هذا الجدار لوجدوا ان المصريين جميعا اكثر اهل الارض حبا لوطنهم وانا اري ان الخطوه الاولي في بناء الجدار هي القضاء علي الفساد فلو ارادوا المسؤلين لقضوا علي في اقل من شهر وذالك بمحاسبة فاسد واحدحسابا قاسيا وسريعا ووالله لو راي الفسد ان وراءه حساب رادع لخاف وارتدع ولجلبت هذه الخطوه وراءها كل الخير من عداله وازدهار وبغير ذالك فاقول متشائما لن تقوم لنا قائمه

  7. لم تبني الدوله جدار الثقه بينها وبين الشعب فلو رأي الشعب خطوه واحده لبناء هذا الجدار لوجدوا ان المصريين جميعا اكثر اهل الارض حبا لوطنهم وانا اري ان الخطوه الاولي في بناء الجدار هي القضاء علي الفساد فلو ارادوا المسؤلين لقضوا عليه في اقل من شهر وذالك بمحاسبة فاسد واحدحسابا قاسيا وسريعا ووالله لو راي الفاسد ان وراءه حساب رادع لخاف وارتدع ولجلبت هذه الخطوه وراءها كل الخير من عداله وازدهار وبغير ذالك فأقول متشائما لن تقوم لنا قائمه

  8. د أحمد فؤاد

    كلام ألأخ سعيد مرزوق غير صحيح بالمرة و كلام مغرص فإننى أسافر سنويا أكثر من مرتي و طابور الجوازات لا يستغرق إكثر من 15 دقيقة والحقائب نفس المدة و الجمارك أقل من دقيقتان فلا أعلم من أين جاء بهدا ألكلم سوى تشويه سمعة مصر دون وجه حق إتق الله فى وطنك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *